Az automata váltó vagy manuális váltó előnyei és hátrányai összetettek.

Automata váltó vagy manuális: vezethetőség, előnyök, hátrányok

2023.12.18.

5 perc

Ma már Európában, így Magyarországon sem ritkák az automata váltók. Amellett, hogy az autósok egyre kevésbé idegenkednek tőle, a technológia is nagy utat járt be: egy modern DSG-váltó például nagyságrendekkel simább, komfortosabb vezethetőséget nyújt, mint a technológia hajnalának kissé kísérleti jellegű megoldásai. De mik is az előnyök, illetve hátrányok, illetve milyet érdemes bérelni?

Az automata, illetve manuális váltók előnyei és hátrányai

Összehasonlításunkat kezdjük is a jól ismert, hagyományos sebességváltóval.

A manuális / hagyományos váltó

A manuális váltó magabiztos használata sokkal több gyakorlást igényel.

Magyarországon a legtöbben hagyományos váltóval felszerelt autóval tanultunk meg vezetni, ezért legtöbbeknek nem kell bemutatni a technológiát. De azért nézzük az előnyöket és hátrányokat röviden:

A manuális váltó előnyei:

  • Nagyon reszponzív, nagyobb kontrollt engedélyez a sofőrnek
  • Azonos motorteljesítmény mellett dinamikusabb vezetést, előzéseket tesz lehetővé
  • Plusz egy “kapcsolattartási felület” a motorral, jobban érezzük, mi történik a motorháztető alatt
  • Élményszerűbbé tudja tenni a vezetést

A manuális váltó hátrányai:

  • Plusz egy dolog, amire figyelni kell
  • Igazán profi használatához rutin szükséges
  • Le lehet vele fulladni
  • Általában nagyobb a fogyasztás, ha nem figyelünk oda

Az automata váltó és használata

Az automata váltó használata klasszisokkal egyszerűbb a sofőr részére.

Az automata váltó ezzel szemben a váltók újabb generációja, amely egyre nagyobb teret hódít. Azok kedvéért, akik még most ismerkednek a technológiával, röviden felsoroljuk azokat a betűjelzéseket, amelyeket a gyártók a váltón feltüntetnek:

  • P (park) – parkolás: amikor az autó tartósan megáll, gyakorlatilag a jármű tartós leállítása
  • R (reverse) – hátramenet
  • N (neutral) – üresjárat
  • D (drive) – közlekedés, vezetés
  • S (sport) – magas fordulatszámú, sportos vezetés
  • B (brake) – motorfék
  • M (manual) – manuális váltás
  • L (low) – lassú menet

De mit is takarnak ezek? Az L fokozat ahhoz hasonlítható, mint amikor kézi váltónál 1-esben vagy 2-es sebességfokozatba kapcsolunk. Ebben a fokozatban az autó nem fog feljebb váltani akkor sem, ha a fordulatszám eléri vagy meghaladja az ehhez szükséges mértéket. Ez a funkció speciális esetekben, például vontatáskor vagy csúszós emelkedőn lehet praktikus. (Régebbi váltóknál ehhez hasonló szerepet tölt be az 1-es és 2-es jelzés is.) Lényeg a lényeg: ha dombot kell mászni, akkor ez lesz rá a megoldás!

Ezen kívül előfordulhatnak egyéb automata váltó fokozatok is, ilyen például az automata váltó S fokozata. Az S fokozat a hagyományos automata váltóknál a sport módot jelenti. Sport módban magasabb fordulatszámnál kapcsol feljebb az automata váltó.

Ezzel szemben a manuálisan is kapcsolható típusoknál az automata váltó S fokozata a szekvenciális üzemmódot jelöli. Ebben a módban manuálisan, egyesével lehet váltani a sebességfokozatok között (mint egy normál kézi váltónál).

Például a hybrid Toyotákban és elektromos Renaultokban fokozattal is találkozhatunk, melyek a motorfékezés szerepét töltik be. Ezt olyan esetekben érdemes használni, amikor manuális váltóval már visszaváltanánk – akár egy piros lámpát látva magunk előtt, akár lejtőn lefele haladva.

Na de most nézzük is röviden, hogy mik az előnyök és hátrányok:

Az automata váltó előnyei:

  • Használata lényegesen egyszerűbb
  • Mínusz egy pedál: nem kell kuplungozni
  • Nem lehet vele lefulladni
  • Használata nem visz el figyelmet, így jobban az útra és a navigációra lehet koncentrálni
  • Komolyabb tapasztalat nélkül is simább vezetési élmény
  • Alapesetben némileg kisebb fogyasztás (kezdő sofőr esetén)

Az automata váltó hátrányai:

  • Kisebb kontrollt ad a vezetőnek
  • Kevésbé vagyunk kapcsolatban a motorral
  • Az esetleges meghibásodás javítása költségesebb lehet
  • Aki ezen tanul meg vezetni, később gondja lehet a manuális váltós autókkal

Az automata váltó vagy a manuális jobb, ha autót bérelsz?

Az attól függ. Ha rutinos sofőr vagy, valószínűleg egy ismeretlen autóban sem fog gondot okozni a manuális váltó, hamar megszokod. Ha viszont nincs nagy rutinod, és egyébként is egy nehéz, ismeretlen terepen kell vezetned, például egy külföldi nagyvárosban, akkor lehet, jobban jársz, ha nem bonyolítod az életed, és egy automata váltós autó mellett teszed le a voksod.

Autót szeretnél bérelni?

Ha úgy alakult az életed, hogy épp autóbérlésben gondolkodsz egy kirándulás vagy üzleti út erejéig, érdemes alaposan körülnézned. Illetve ha már eldöntötted, hogy autóbérlésbe vágsz, akkor érdemes alaposan megfontolnod, kitől is bérelj autót.

A Schiller Autó egy családi vállalkozás, amely immár két generáció és három évtized tapasztalataira épít. Autóbérlési üzletáguk, a Schiller Rent mindent a nagyrészt külföldi utazók igényeihez igazít, ezzel együtt a magyar ügyfeleket is nagy szeretettel szolgálják ki. A külföldről érkezők számára pedig az előre lefoglalt autókat pedig már a Ferihegyi reptéren is át lehet venni széfekből, 0-24-ben. Előzetes foglalás esetén a díj kifizetése után kapsz egy PIN-kódot, amivel ki tudod venni a széfből az autód kulcsát, és már mehetsz is!

Érdekelnek a Schiller Rent autóbérlési lehetőségei?

Értesülj a Schiller autókölcsönző friss híreiről első kézből!

Iratkozz fel Schiller Autó Család hírlevelünkre, hogy mindig elsőként értesülj az újdonságokról és aktuális ajánlatainkról!